Η Έκλειψη
Michelangelo Antonioni – Η Έκλειψη
Mina – L’ Eclisse Twist 1962
Στα προάστια της Ρώμης, η μεταφράστρια λογοτεχνικών έργων Βικτώρια, διακόπτει τη μακροχρόνια σχέση της με τον συγγραφέα Ρικάρντο μετά από έναν θυελλώδη καυγά στο διαμέρισμα του. Στη συνέχεια κατεβαίνει στην πόλη για να συναντήσει τη μητέρα της που έχει πάθος με το Χρηματιστήριο και συναντά εκεί τον κυνικό χρηματιστή διαχειριστή της μητέρας της Πιέρο, μια μέρα που το Χρηματιστήριο πρόκειται να καταρρεύσει.
Ο Πιέρο με τη Βικτώρια αρχίζουν μια σχέση που εξαντλείται σε μονοσύλλαβες συνομιλίες. Η σχέση αυτή ωστόσο μοιάζει να εξελίσσεται γρήγορα σε μια δυνατή ένωση κι αυτό φαίνεται από τις πράξεις τους εύγλωττες αντίθετα με τις μονοσήμαντες μεταξύ τους φράσεις σε μια πόλη σχεδόν ερημωμένη όπως μοιάζει να είναι και η αναμεταξύ τους επικοινωνία. Μια πικρή, ανυπόφορη μερικές φορές ατμόσφαιρα πλανιέται γύρω τους όπου καθιστά αδύνατη κάθε ανθρώπινη επικοινωνία.
Ο πόνος και η έκσταση του έρωτα
Slogan ταινίας
Στοιχεία ταινίας
- Τίτλος: Η Έκλειψη (L’ Eclisse)
- Συμπληρωματικός τίτλος (ελ.): Στην έκσταση του έρωτα
- Σκηνοθεσία: Μικελάντζελο Αντονιόνι
- Πρωταγωνιστούν: Μόνικα Βίτι, Αλέν Ντελόν, Φραντσίσκο Ραμπάλ, Λίλα Μπρινιόνε
- Σενάριο: Μικελάντζελο Αντονιόνι, Τονίνο Γκουέρα (συνεργάτης του Φελίνι)
- Κινηματογράφιση: Τζιάνι ντι Βενάντσο
- Είδος: Δράμα, Αισθηματική
- Κατηγορία: Excistencial drama (Υπαρξιακό δράμα)
- Σχολή: Post-Neorealism (Ύστερος Νεορεαλισμός)
- Έτος: 1962
- Διάρκεια: 126΄
- Μουσική: Giovanni Fusco (1906-1968), Τραγούδι “L’ Eclisse Twist” – Mina
- Βραβεύσεις: Κάνες 1962 Βραβείο κριτικής επιτροπής, Υποψηφιότητα Χρυσός Φοίνικας, Ιταλών κριτικών δημοσιογράφων Υποψηφιότητα Ασημένια κορδέλα Αλέν Ντελόν, Μόνικα Βίτι, Λίλα Μπρινιόνε
- Τοποθεσίες γυρισμάτων: Ρώμη, Χρηματιστήριο Αξιών μεταξύ άλλων
- Αξιολόγηση: 💜💜💜💜
Διανομή
- Vittoria: Monica Vitti
- Piero: Alain Delon
- Riccardo: Francisco Rabal (μνηστήρας)
- Lila Brignone (μητέρα)
Λετομέρειες
Στις σκηνές του Χρηματιστηρίου – ευλόγως τις Κυριακές που είναι κλειστό, επιστρατεύτηκαν αληθινοί χρηματιστές για να φανεί ρεαλιστική η απόδοση. Κατά την προβολή στις ΗΠΑ η σκηνή του τέλους με την ανέλκυση του αυτοκινήτου αφαιρέθηκε γιατί ήταν μακρόσυρτη και εντελώς σιωπηλή – κάτι που δεν ήταν σωστό καθώς αυτό το πλάνο αποτελεί το χαρακτηριστικό της τεχνοτροπίας Αντονιόνι και αποτελεί μάθημα για τις σχολές κινηματογράφου.
Ο Τίτλος
Σε ένα του ταξίδι στη Φλωρεντία ο Αντονιόνι κινηματογράφησε την έκλειψη ηλίου:
Ήταν μια σιωπή αλλιώτικη από τις άλλες σιωπές, ένα γκριζωπό φως και μετά το απόλυτο σκοτάδι, η απόλυτη ακινησία. Σκέφτηκα πως κατά τη διάρκεια μιας έκλειψης κι αυτά τα ίδια μας τα συναισθήματα σταματούν. Έτσι μου ήρθε η ιδέα της “Έκλειψης”.
Ο Αντονιόνι για την Έκλειψη
Ήταν η τελευταία μαυρόασπρη ταινία του Αντονιόνι – μέρος της Τριλογίας της Αποξένωσης με τις ταινίες (μαύρο άσπρο με αριστοτεχνική φωτογραφία), με χρονολογική σειρά: Η Περιπέτεια (Gabrielle Ferzetti, Monica Vitti, Lea Massari), Η Νύχτα (Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Monica Vitti), Η Έκλειψη (Alain Delon, Monica Vitti), με συμπληρωματική αργότερα την “Κόκκινη έρημο” – έγχρωμη.
- “La Notte” Η Νύχτα
- “L’ Avventura” Η Περιπέτεια
- “L’ Eclisse” Η Έκλειψη και τέλος η
- “Deserto Rosso” Η Κόκκινη Έρημος
Ρήσεις
Βικτώρια: Δεν θα πρέπει να γνωρίζονται οι άνθρωποι και τόσο πολύ αν θέλουν να ερωτευθούν ή ακόμη καλύτερα, δεν πρέπει να ερωτεύονται διόλου…
Cannes 2022 Official Competitions – Όλες οι ταινίες εδώ
Επίσημες Συμμετοχές 60 χρόνια πριν – “Η Έκλειψη” Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής 1962